Duiken bij Nha Trang

12 augustus 2018 - Nha Trang, Vietnam

Nadat we gisteren aangekomen zijn in Nha Trang, hebben we al snel goede duikscholen opgezocht. Nha Trang is in Vietnam een van de beste plekken om te duiken in deze periode.
We kwamen uit op Vietnam Active. Om wat meer te weten te komen over hoe alles in zijn werk gaat, zijn we langs het kantoor gelopen en hebben we daarna gelijk geboekt.

Na het boeken van onze duiktrip was het nog vroeg zat en hebben we wat rond gedobberd in de zee. Heerlijk en echt een vakantie gevoel. Muziek werd aangezet op het strand en de mensen zijn allemaal heel relaxed, en dat voor een vrij drukke stad.

De volgende morgen werden we op tijd opgepikt voor de duiktrip. We zijn met zo'n 25 mensen aan boord gestapt van de boot en gingen richting de eerste duikplek. Per kleine groepjes (2-3) werd een duikinstructeur gekoppeld. Nadat hij had uitgelegd hoe het duikvest, je zuurstof, je masker en andere dingen werkten, konden we ons wetsuit aantrekken. Eenmaal in pak gehesen, gewichtriem om en duikbril op je hoofd, kon het duikvest met de tank aan. Alles werd bevestigd en nog kort uitgelegd hoe je in het water moet springen.
"One big step. 1, 2, 3, go." Onze duikinstructeur lag al in het water en wij sprongen achter hem aan. Voordat we echt onderwater gingen hebben we even kort bij de oppervlakte geoefend met het ademen. Hierna kon het echte duiken gaan beginnen.

Terwijl we het duikvest leeg lieten lopen, gingen we langzaam dieper het water in. Samen gingen we achter de instructeur aan en zwommen we naar een lege plek op de bodem. Hier moesten we kort oefenen hoe we onze duikbril schoonmaakten, hoe je water uit je mondstuk haalt en hoe je door middel van diep in of uit ademen kan omhoog of naar beneden kan. Nadat we dit allemaal hadden laten zien konden we van de duik gaan genieten.
De eerste duik was ongeveer vier meter diep. Hier zagen we nog niet erg veel. Uiteraard vissen en veel zee-egels, maar nog niet hele grote koraal stukken.
De tweede duik daarentegen was een stuk dieper. Dit was ongeveer acht tot tien meter diep. Hier zagen we dan ook veel meer dan bij de eerste duik. We zijn door rotsspleten/gaten heen gezwommen en door scholen vissen. We hebben een mureen gespot, een kogelvis, anemonen met clownvissen en de rest van de cast van Nemo gezien. We hebben ongeveer een half uur tussen de vissen gezwommen. Hierna was het helaas al tijd (en nodig aangezien onze zuurstoftanken bijna in het rood stonden) om terug te gaan naar de boot.

Met twee duiken van beide ongeveer een half uur hebben we een goede indruk gekregen van de duikwereld. Beiden vonden we het heel gaaf om te doen en het is zeker voor herhaling vatbaar! Wellicht dat we zelfs ons brevet willen gaan halen.

Morgen vertrekken we weer. We gaan nu naar Mui Ne, waar we hopelijk gaan quadrijden en sandboarden op de zandduinen die je daar hebt.

Tot dan!

Liefs Deem & Lisa

1. Roberto:
    12 augustus 2018
    Yup zoals ik al zei duiken is echt mooi
    Vooral in de landen waar jullie nu de laatste jaren heen gaan is echt van alles te zien
    Op naar de volgende bezigheid zandboaden🤔🤔 zal wel zandhappen worden😹