20 km in de beentjes

1 augustus 2018 - Hanoi, Vietnam

Vanmorgen waren we al op tijd wakker door het ontbijt wat geserveerd werd direct onder onze kamer. We besloten ook maar eens een kijkje te gaan nemen en daarna de stad te gaan verkennen.

Als eerst zijn we naar de Dong Xuan markt gelopen, waar je veel verschillende soorten kraampjes had. Van de speelgoed en prul afdeling kwam je bij de tassen, door naar de stoffen en daarna langs het eten. Manden vol kaneel, steranijs en andere kruiden vulde hier de paden van de markt.

IMG_2614

Omdat we niet veel gegeten hadden bij het ontbijt, kregen we na de markt alweer trek. We zijn op aanraden van ons hotel naar banh mi bread gelopen en hebben daar onze allereerste banh mi gegeten (Vietnamees brood met gekruid vlees, groenten en kruiden). Lekker om een keer gegeten te hebben, maar niet direct ons favoriet. Zo'n broodje kost hier 25.000 VND (Vietnamese Dong), wat omgerekend 93 cent is.

Na een korte pitstop zijn we verder gaan lopen en besloten we richting Hoan Kiem Lake te gaan, om daar in de buurt verder te bezichtigen. Tijdens crossen door de drukke straten van Hanoi werd de temperatuur steeds hoger en begonnen de zweetdruppels ook meer ons voorhoofd te vinden.
DSCN1383

We hebben een rondje rond het meer gelopen en stuitten vervolgens op het oorlogsmuseum dat aangegeven stond op de kaart. Omdat we het meer al redelijk gezien hadden, zijn we naar het museum toegelopen. Eenmaal aangekomen bij het museum, bleek deze precies dicht te zijn op het moment dat wij daar aankwamen. Met wederom bezweten hoofden en nog wat andere natte plekken, hadden we even geen zin om ergens anders naar toe te lopen. Op dat moment was de gevoelstemperatuur 38 graden en de luchtvochtigheid 76%. In Food Street een stukje verderop zijn we even bijgekomen met een ijskoud drankje en uiteraard wat lekkers te eten.
Het oorlogsmuseum, wat in die tussen tijd weer open was gegaan, was interessant om eens gezien te hebben. Er stonden onder andere tanks, oorlogsvliegtuigen, vallen, etc.
Vlak in de buurt van het museum zou het presidentieel mausoleum van Ho Chi Minh zijn. Met een aantal keer op het kleine kaartje kijken wat we de vorige dag hadden gekregen, en daarbij direct vijf mensen om je heen die je naar de plek willen brengen of tours aan willen smeren, zijn we langs het mausoleum gelopen.
Ver buiten Old Quarter (waar wij zitten) waren we gestrand. Met pijn in onze voeten en na 15 km afgelegd te hebben op slippers, zijn we even een stop gaan maken in het hotel om snel te douchen. Rond 18.00 hadden we weer afgesproken met Glen en Tim om bij Downtown een stuk verderop te gaan eten.
Bij Downtown hebben we gezellig getafeld en alle vier erg lekker gegeten. In het restaurant zagen we een grote foto hangen van Beer Street; een straat, met zoals de naam het al zegt, veel bier barretjes. Iets waar je sowieso naartoe geweest moest zijn hoorden we. Daar hebben we een biertje gedronken en van de twee mannen gehoord welke plaatsen in Vietnam de moeite waard zijn om te bezoeken. Daarna werd het tijd om afscheid te nemen, aangezien de heren de volgende ochtend vroeg weer moesten vertrekken.

Aan het einde van deze dag stond onze stappenteller inmiddels op 20 km, een goed begin voor onze volgende stop. Morgen avond vertrekken wij namelijk met de nachttrein richting Sa Pa. Hier gaan wij twee dagen hiken door de bergen en overnachten we in een homestay (bij locals). Hierna gaan we terug met de nachttrein naar Hanoi en pakken we vanaf daar de bus naar Cat Ba. Hier komen we dus 5 augustus aan en zullen dan weer internet verbinding hebben.

Tot dan!

Liefs Deem & Lisa

1. Roberto:
    1 augustus 2018
    😹😹😹 15 a 20 km altijd goed voor de stappentellen en om later weer cadeu’s te scoren 😉
    Op naar de nachttrein dan maar👍🏻😜
  2. Astrid:
    1 augustus 2018
    Succes, ben benieuwd 😘
  3. Wendy:
    2 augustus 2018
    20km!! Jullie zullen wel goed slapen!!
    Veel plezier
  4. Elly:
    2 augustus 2018
    Goed uitrusten in de nachttrein