Zweet, regen, rijstvelden, bergen, vallen en opstaan

3 augustus 2018 - Sa Pa, Vietnam

Terwijl mijn voeten worden gemasseerd door een jonge Vietnamese man, ben ik begonnen aan het schrijven van de blog van deze avond.

Gisteren avond stapten we op de nachttrein om naar Sapa te gaan, dichtbij de grens van China. Sapa bestaat voornamelijk uit bergen, rijstvelden en veel meer groen. In de trein deelden we een coupe met nog twee anderen. Een Nederlandse jongen en een Duitse vrouw. Na het vertrekken van de trein om 22.00 vanuit Hanoi, zijn we neergeplofd op het bed. Oordopjes in en lichten uit om wat nachtrust proberen te pakken (wat nog best lastig was door al het geschommel van de trein).

Vanmorgen om 5.30 werden we gewekt door de conducteurs in de trein. Kloppent op de deur werd ‘Lao Cai’ geroepen, het eindstation. Ongeveer een half uur later kwamen we aan. Gebroken van de treinrit, maar voldaan. Met een bus zijn we richting Sapa gereden, waar onze trek kon gaan beginnen.

In Sapa ontmoetten we onze gids, Sui-Me. Een hele vriendelijke en goed Engels sprekende dame met traditionele bergstamkleding. Zij komt zelf van de stam Red Dao, de tweede grootste stam in Sapa. Samen met Sui-Me hebben we groenten en vlees gekocht voor de lunch die we bij een lokale familie zouden gaan eten. Nadat er nog twee andere Nederlandse reizigers bijkwamen, konden we echt gaan lopen.

We zijn direct de bergen ingegaan, maar begonnen met nog makkelijk terrein. Een regenbuitje hier en daar gaf ons wat verkoeling tijdens het klimmen op de berg. Hoe verder we liepen, hoe dichter de bebossing werd. Maar ook des te mooier het uitzicht! Doordat het nu regenseizoen is in Vietnam waren de blubberige stukken ook erg glad. Een glijpartij hier en daar zorgde ervoor dat onze schoenen al snel bruin waren in plaats van grijs. Een paar dames die spullen verkochten waren in het begin van de trek bij ons aangesloten en hielpen ons (de overige twee reizigers en ik, Deem deed alles op eigen houtje) de berg op. Hand in hand liepen we verder omhoog. Op de momenten dat ik dacht dat het ging, probeerde ik ook op eigen houtje te lopen. Dit ging redelijk goed, tot op het moment dat ik op een wat hogere rand stond en de ondergrond onder mij weg gleed. Waardoor ik vervolgens in het rijstveld gleed. Stampend door het water en de rijstplanten kon ik een stuk verder met behulp van Deem en Sui-Me weer het normale pad vervolgen.

Na een paar uur trekken kwamen we aan bij een klein hutje waar een moeder met haar drie kinderen leefde. Het vlees en de groenten die we eerder hadden gekocht werden daar gebakken en samen met wat rijst was dit een heerlijke lunch.

Tijdens de trek hebben we vandaag zo’n 13 km afgelegd en volgens de stappenteller 89 verdiepingen beklommen. Rond 16.00 zijn we aangekomen bij onze homestay. Een vriendelijke familie die een aantal extra hutjes aan hun huis hebben en hier bedden verhuren. Na een korte douche zijn we even het dorpje ingelopen en hebben we een leuk handgemaakt souveniertje aangeschaft.

‘s Avonds hebben we samen met de familie geholpen bij het klaarmaken van het eten en met z’n allen uiteraard opgegeten.

Na het eten werden we uitgenodigd in de massagestoelen en kregen we een voetmassage. Niet erg, want onze voeten hebben aardig wat te verduren gehad vandaag.

Vanavond slapen we dus ik een klein hutje onder een klamboe. Morgen ochtend gaan we verder met het tweede deel van te trekking, maar dit keer terug richting Sapa. Die avond stappen we weer op de nachttrein terug naar Hanoi, waarna we overstappen op de bus richting Cat Ba Island (Halong Bay)

Tot morgen!

Liefs Deem & Lisa

(Foto’s volgen waarschijnlijk als we in Cat Ba zijn.)

1. Roberto:
    3 augustus 2018
    😹😹😹Damien natuurlijk niet gelachen toen je naar beneden gleed zo het rijsteveld in
    Nou gelukkig niets gebroken en in het water liggen zit een beetje in de familie sfeer🤔
    Lijk me wel heel mooi zo in de bergen en slapen in een kleinhutje
    Rust uit en tot morgen💪🏻👊🏻
  2. Astrid:
    5 augustus 2018
    Geen schaafwonden?? Hebben jullie geen spierpijn? De mensen zijn dus erg vriendelijk daar. Klinkt allemaal erg leuk. Leuk om te lezen 😜😘
  3. Michaela:
    5 augustus 2018
    Wat leuk zo samen met die bewoners het eten klaar te maken. Als ik het zo lees inderdaad vriendelijke mensen daar👍🏻😉